Nytt lederskap i LOG

I disse dager tar Harald Bjerknes over som daglig leder i LOG. Christian Sørum har valgt å trappe ned etter 10 år som daglig leder, og to år som arbeidende styreleder før det. Og det er en langt mer robust bedrift Sørum overlater enn det den var da han begynte.

I 2012 var LOG på kanten av stupet og slet med ettervirkningene av en litt for kraftig ekspansjonslyst på 1990-tallet. Bedriften skulle den gangen være «alt for gartneren» og det hele kom litt ut av kontroll. Selskapet over lang tid hadde sett seg nødt til å redusere kostnader og nedskalere virksomheten. Dermed kom Credo Partners på banen som nye eiere. De er et selskap som kjøper opp bedrifter som sliter, bygger dem opp og selger dem videre. Christian jobbet på den tiden i Credo Partners, og gikk inn som arbeidene styreleder i LOG. To år senere ble han daglig leder, og i 2021 ble LOG solgt videre til Norvestor. De kjøpte samtidig Impecta, og sammen utgjør de to bedriftene selskapet Growers Group, der Christian frem til nå har fortsatt å lede LOG-delen av virksomheten . Tilbake i 2012 hadde LOG en omsetning på rundt 150 millioner kroner og 24-25 ansatte.

Å være daglig leder av et selskap som LOG er ikke noen åtte til fire-jobb. Kombinasjonen av høy arbeidsbelastning samt en utfordrende pendlervei fra Lier til Oslo, gjør at Christian Sørum ser frem til å redusere arbeidsmengden noe. Nå går stafettpinnen videre til Harald Bjerknes.

Tredoblet omsetning

Siden har LOGs virksomhet vokst kontinuerlig og tredoblet omsetningen, til rundt 440 millioner kroner, om året går som forventet. Antall ansatte har også vokst, men ikke i samme grad. I dag er de 36, så omsetning per ansatt har økt fra omtrent 6 millioner kroner i 2014 til rundt 13 millioner i dag. Dette har både gitt bedre resultater i LOG – samtidig som de er blitt mer effektive og kan leve på lavere marginer enn tidligere. De siste 11 årene har bedriften gått med overskudd, og i fjor var resultatgraden 3,5%. Noe særlig lavere enn det bør den heller ikke være om man skal kunne bygge bedriften videre, men samtidig slett ikke dårlig med tanke på de investeringene som er gjort i perioden.
-Det vi er spesielt stolte av, er at vi har klart denne veksten organisk, og med basis i vårt grunnlag og historie. Våre kollegaer er vår viktigste ressurs, og vi har hele tiden søkt vekstmuligheter innenfor områder der vi mener vi har god kompetanse eller nettverk, sier Christian Sørum.

Knoppskyting

Veksten har blant annet kommet fra «knoppskyting » innenfor mange nye produktområder og kundesegment. I 2013-14 startet de opp LOG Utemiljø, som i dag er en stor og viktig del av virksomheten. I 2014-15 re-vitaliserte de satsningen på emballasje til frukt og grønt, som i dag har blitt et av hovedområdene. LOG HagePartner, som betjener hagesenter og andre forhandlere, kom til rundt 2015-2016, og skjøt fart under pandemien. Nettbutikk på LOG.no har også kommet til som et tilskudd og har blitt en viktig kanal. Spesielt ovenfor mindre kunder som gårdsbutikker o.l. Felles for alle de nye områdene, er at de har kunnet utnytte eksisterende infrastruktur og systemer innenfor for eksempel innkjøp, logistikk og økonomi, noe som har gitt økt effektivitet.

Kunnskapsrike ansatte

Flere av de ansatte har vært med siden lenge før 2012, (faktisk har en av dem vært ansatt i 52 år), og har en fag- og bransjekunnskap som er svært viktig for denne typen bedrifter. Også når det skal ansettes nye folk er kompetanse på fagfeltet vektet høyt.
-Vi kan ikke bare ansette en hvilken som helst selger og tro at vedkommende skal kunne gjøre en god jobb for oss. Det kreves kunnskap og innsikt i bransjen. Årsaken til at det ikke gikk så godt med LOG tidligere var på grunn av feilslått strategi, og kom på tross av svært kompetente medarbeidere. Nå har vi en langsiktig strategi vi har tro på, og der vi lykkes med å bygge på våre svært kompetente medarbeidere, fastslår Sørum.

Bjerknes

Og nå har styret altså ansatt en ny daglig leder, og om den nye lederen ikke har vært gartner er Harald Bjerknes i alle fall oppvokst på gård i Vestfold, og har i mesteparten av sitt arbeidsliv jobbet innenfor landbruk og næringsmidler.
-Jeg begynte mitt arbeidsliv med blomster i Plante Engros for en del år siden, sier Bjerknes.
Etter dette arbeidet han lenge i Bama-systemet i en rolle der man både fikk innblikk og forståelse i grønnsaksprodusentenes virksomhet, samtidig som man arbeidet opp mot de store systemene innenfor dagligvare. Senere har han jobbet med næringsmidler innenfor blant annet Synnøve Finden, Nortura, Finsbråten og nå til slutt som leder for Gårdsand i Vestfold.
-Jeg har alltid jobbet tett opp mot landbruk- og jordbruk, og da muligheten i LOG bød seg, synes jeg det var en utrolig spennende mulighet, sier han.

Blir med videre

Sørum og Bjerknes har i en periode på sensommeren jobbet som «parhester» med ledelsen av LOG. I løpet av september tar imidlertid Bjerknes helt over lederansvaret. Sørum vil i en periode fremover være aktiv som bidragsyter innenfor markedssiden, og bistå med forretningsutvikling og spesielle prosjekter innenfor Gartner-segmentet spesielt.
-Jeg er utrolig glad vi får med Christians kompetanse innenfor salg og marked også en god periode fremover, sier Bjerknes, som ikke har planer for radikale endringer i bedriften. -Nei, planen er å bygge videre på de langsiktige strategiene som er lagt, så jeg tror ikke lederskiftet vil bli særlig merkbart hverken her på huset eller ute blant leverandører og kunder.

Tekst og foto: Dag Eivind Gangås